Kesatuan sokong sastera jadi subjek sekolah rendah

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my
2012/04/05

Bahan pembelajaran beri kefahaman mengenai budaya semua kaum

KESATUAN Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menyambut baik cadangan menjadikan sastera sebagai mata pelajaran wajib bermula di peringkat prasekolah atau sekolah rendah. Presidennya, Hashim Adnan, berkata cadangan Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) itu akan meningkatkan penguasaan bahasa kebangsaan murid sejak peringkat kanak-kanak.

Namun, katanya, mata pelajaran sastera itu tidak harus dijadikan subjek baru tetapi sebahagian daripada mata pelajaran Bahasa Malaysia (BM) supaya tidak membebankan guru.

Beliau berkata, unsur sastera boleh diajar satu atau dua waktu daripada tujuh waktu subjek BM sekarang.

“Jika Kementerian Pelajaran hendak memperkenal satu subjek baru di hampir 10,000 sekolah rendah seluruh negara, ini memerlukan kos besar membabitkan latihan guru serta penyediaan bahan pengajaran dan pembelajaran yang baru.

“Tetapi, guru BM sedia ada mempunyai kemahiran untuk mengajar unsur sastera jika sebahagian daripada waktu subjek ini digunakan untuk menyampaikan elemen sastera seperti cerpen, novel pendek, drama atau puisi,” katanya ketika dihubungi Berita Harian.
Ketua Satu GAPENA, Prof Datuk Dr Abdul Latif Abu Bakar sebelum ini berkata, sastera patut dijadikan mata pelajaran wajib bermula prasekolah dan cadangan itu menjadi salah satu resolusi Hari Sastera Nasional Ke-15.

Hashim berkata, subjek sastera yang hendak diperkenal di peringkat sekolah rendah itu patut memasukkan bahan yang menyentuh sejarah dan budaya kaum utama di negara ini seperti Cina, India, Iban, Kadazan atau Sikh.

Katanya, bahan bacaan sastera itu akan mendedahkan kanak-kanak dengan bahasa, cara hidup dan adab kaum lain supaya mereka lebih faham dengan budaya orang lain.

“Unsur sastera dalam subjek BM ini akan menjadi penyatu kepada semua kaum dan kanak-kanak ini membesarkan dengan kefahaman terhadap adat atau budaya kaum lain.

“Ini akan memudahkan integrasi nasional kerana penduduk di wilayah berbeza sensitif dengan agama, bahasa dan budaya kaum lain,” katanya.

myMetro: 5 Mac 2012

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel